De zwarte doos registreert alles

In de zwarte doos wordt diverse informatie opgeslagen over alles wat er met het vliegtuig in de lucht gebeurt. Er zijn twee zwarte dozen in een vliegtuig, de FDR en de CVR. De Flight Data Recorder slaat een groot aantal vluchtparameters op en dient om een mogelijke oorzaak van een ongeval te kunnen traceren. De CVR wordt Cockpit Voice Recorder genoemd. De zwarte doos maakt het mogelijk om de communicatie van de piloten in de cockpit te herstellen. Een uitstekende veiligheidsmaatregel, die neerkomt op meer veiligheid in het luchtverkeer. Als er tijdens de reis iets misgaat met de vlucht, wordt deze informatie opgeslagen in de zwarte doos. De opgeslagen informatie in de zwarte doos kunnen voorkomen dat dergelijke gevallen zich tijdens toekomstige vluchten opnieuw voordoen. Daarom is een zwarte doos belangrijk om nieuwe vliegtuigtechnologie te ontwikkelen. Hoewel de zwarte doos is vernoemd naar de kleur zwart, Is in werkelijkheid het meer rood of oranje, omdat het gemakkelijker is om de doos te vinden in het geval van een vliegtuigramp.

De fysieke vereisten van de zwarte doos

De zwarte doos (FDR)

De zwarte doos (FDR).

Om beschadiging of verlies van de zwarte doos te voorkomen, wordt deze in de staart of in het midden van het vliegtuig geplaatst. De ervaring leert dat een vliegtuig frontaal botst door de gewichtsverdeling. Het is namelijk zwaarder vooraan dan achteraan. De doos moet een impact van 3.400 G aankunnen. Ter vergelijking: een persoon van 70 kg, die is blootgesteld aan een kracht van 6G G, ervaart een gewicht van 650 kg. Het is daarom een enorme druk die de doos moet kunnen weerstaan. Naast de enorme druk moet de FDR ook meer dan een half uur bestand zijn tegen een temperatuur van 1100 graden Celsius. Daarnaast moet het bestand zijn tegen een waterdiepte van meer dan 6000 meter als het vliegtuig in de oceaan neerstort. Het kan erg moeilijk zijn om de zwarte doos na een vliegtuigramp te vinden. Daarom is het uitgerust met een pinger zodat het gemakkelijker te vinden is.

De zwarte doos is bijna altijd te vinden

Ongeacht de dramatische gebeurtenissen die plaatsvinden tijdens een vliegramp, is de zwarte doos meestal altijd te vinden. De zwarte doos is zo gemaakt en van zo’n hoge technische en materiële kwaliteit dat men niet bang hoeft te zijn dat deze niet wordt gevonden. Maar het heeft enkele beperkingen. Het geeft alleen een pingsignaal uit voor een beperkte tijd voordat de batterij leeg raakt. Dit is de reden waarom de zwarte doos van de Maleisische luchtvaartmaatschappij, die in Maart 2014 is verdwenen, niet is gevonden. Het is daarom nog steeds niet mogelijk om op te helderen wat er werkelijk met het vliegtuig is gebeurd.