Gardermoen Oslo Airport ligt in de gemeente Ullensaker in Akershus, op ongeveer 35 km ten noordoosten van Oslo. Het vliegveld werd voor het eerst gebruikt in 1912. Het gebied behoorde voor het eerst tot het leger en luitenant H.F. Dons landde daar voor het eerst. Maar twee jaar later begon Roald Amundsen zijn eerste solovlucht vanuit Gardemoen.
De voormalige luchtmacht (Flyvåpenet) nam het gebied over na de Tweede Wereldoorlog en het Gardermoen Luchtmachtbasis werd geopend. Vlakbij was het kamp Zuid-Gardermoen. In 1993 werd besloten om Gardermoen tot de hoofdluchthaven te maken en een nieuwe basis voor het Air Force 335 squadron (transportvliegtuigen) op het hoofdluchthaventerrein. De andere regimenten van de strijdkrachten, gevestigd in Gardermoen, werden verplaatst naar andere basissen.
Gardermoen werd officieel geopend als de belangrijkste vliegveld op 8 oktober 1998, ter vervanging van Fornebu Luchthaven, de grootste tot nu toe. Met meer dan 25,7 miljoen passagiers (2016), had Oslo Airport Gardermoen, de twee na grootste passagiersvolume in de Scandinavische landen in 2013 en 2014.

Luchthavenverbinding van en naar Oslo Luchthaven Gardermoen

Oslo Vliegveld Gardermoen

Oslo Vliegveld Gardermoen

Vliegveld Oslo Gardermoen is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf het Centraal Station van Oslo is het openbaar vervoer, naast de treinverbinding met de luchthaven, om de 20 minuten optimaal met elkaar verbonden . Er is ook een directe luchthavenverbinding per trein vanuit Drammen. Ook zijn er busverbindingen van en naar diverse bestemmingen in het oosten van Noorwegen. De snelwegverbinding met de luchthaven is optimaal ontwikkeld, maar het is aan te raden een langere reistijd te plannen tijdens de spitsuren. Talrijke taxibedrijven zijn gevestigd op de luchthaven, sommige aanbieders bieden vaste prijzen voor bepaalde bestemmingen zoals het centrum van Oslo.

«Nieuw Vliegveld van Oslo» Gardemoen

Oslo Airport is de afgelopen jaren volledig gerenoveerd en uitgebreid. In april 2016 was er de opening van het eerste deel van het «nieuwe Oslo Vliegveld». Het laatste deel van deze enorme luchthavenuitbreiding werd eind april 2017 voltooid. Een nieuwe transitzone dient voor zowel binnenlandse als internationale reizigers op de 2de verdieping. Een volledig nieuwe “Internationale Zone” maakt het mogelijk om de eerste en tweede verdieping te betreden en te verlaten, waardoor het flexibeler wordt voor zowel passagiers als luchtvaartmaatschappijen, omdat vliegtuigen zich niet hoeven te verplaatsen tussen binnenlandse en internationale terminals. Het aantal shuttlebussen van en naar het vliegtuig wordt teruggebracht van de huidige 14-15 % naar 1-2% en daarmee aanzienlijk geminimaliseerd. Er zal nog steeds activiteit zijn op de oude buitenlandse terminal en is al begonnen met de wederopbouw. Dit terrein is voornamelijk gereserveerd voor passagiers met bestemmingen van en naar niet-Schengen landen.
Naast de belofte van een snelle en soepelere incheck- en aankomstconcept zijn de belastingvrije winkels/restaurants aanzienlijk uitgebreid. Als de vluchten op tijd zijn, vliegt de tijd tussen de vluchten voorbij vanwege al het aanbod. In de talloze fastfoodwinkels kunt u de tijd nemen om te genieten van een hapje of luisteren naar de pianomelodie en lekker ontspannen in een restaurant. De winkels bieden voornamelijk aanbiedingen van merkproducten, parfum en technische accessoires en vooral populair onder luchtreizigers naar Noorwegen, goedkopere tabak, sigaretten en alcohol om de hoge belastingen op deze producten in het land zelf te voorkomen.

«Nieuwe luchthaven van Oslo» Gardemoen ziet er, als het helemaal af is, zowel modern als veelbelovend uit. Daardoor is Gardermoen goed op weg om een van de modernste en meest efficiënte vliegvelden in Noord-Europa te worden.