De grootste vliegtuigrampen van crash tot redding

“Hoog om te vliegen, diep om te vallen” zei een wijs man ooit eens, of misschien was hij niet wijs, maar alleen realistisch. Uiteindelijk is het in ieder geval de waarheid. Door de geschiedenis heen kunnen we aannemen dat vliegen niet 100 procent veilig is. De vliegtuigen worden mechanisch aangedreven en het kan natuurlijk fout gaan. In de loop der jaren zijn tal van veiligheidsnormen voortdurend verbeterd om het veiliger te maken om te vliegen. Toch heeft de geschiedenis van de luchtvaart enkele tragische vliegtuigrampen meegemaakt. Het probleem met vliegtuigen is dat deze zich op zeer grote hoogte bevinden, van waaruit ze enorme snelheden kunnen bereiken als deze neerstorten. Meestal overleeft geen passagier een vliegtuigongeluk, en als ze dat doen, zijn er weinig overlevenden. Sommige mensen hebben om deze redenen vliegangst en willen nooit gaan vliegen.

De ergste vliegtuigrampen aller tijden

Een vliegtuig van Asiana Airlines crasht tijdens de landing op 6 juli 2013.

Een vliegtuig van Asiana Airlines crasht tijdens de landing op 6 juli 2013.

Als het over vliegtuigrampen gaat, is het onvermijdelijk dat de kwestie van 11 september in New York aan de orde wordt gesteld. Hier vlogen twee Amerikaanse vliegtuigen het World Trade Center in. Het kostte 2700 mensenlevens. Later werd bekend dat het om een terroristische aanslag ging. Deze tragedie werd dus niet veroorzaakt door een technisch defect aan het vliegtuig. In plaats daarvan werden ze gekaapt door de terreurorganisatie Al Qaida, die de vliegtuigen in de torens vlogen. In Japan vloog in 1985 een vliegtuig de Takamagahara berg in. Een ernstig vliegtuigongeluk waarbij slechts vier mensen overleefden, terwijl 520 mensen stierven. Er was naar verluidt een fout in de navigatie die de reden was achter het vliegtuigongeluk in de bergen. In 1974 kwam het tot een ramp in Frankrijk. Een Marokkaanse bagagedienstmedewerker kon de meldingen niet goed lezen, waardoor de achterste laaddeur naar het bagageruim verkeerd was gesloten. Als gevolg daarvan is het luik in het Franse luchtruim uit elkaar gescheurd. Dit resulteerde in een daling van de cabinedruk, wat verder resulteerde in een crash en waar 346 mensen omkwamen.

Statistisch gezien zijn vliegtuigrampen zeer zeldzaam

Er is dus geen enkele reden om bang te zijn dat we ooit een vliegtuigramp zullen meemaken. Het komt zelden voor dat een vliegtuig crasht. De techniek is buitengewoon goed ontwikkeld, terwijl de piloten zeer goed en hoog opgeleid zijn. Dit alles maakt het vliegtuig tot het veiligste vervoermiddel ter wereld. Dit is ook een van de redenen waarom we altijd snel horen van de media wanneer er een vliegtuigramp is. Luchtrampen eindigen echter zelden tragisch en brengen vele onschuldige slachtoffers met zich mee, wat de publieke belangstelling trekt.