De doorbraak in de geschiedenis van de luchtvaart werd ingeluid door twee waaghalzen

Als men spreekt over de geschiedenis van luchtvaart zijn de Amerikaanse gebroeders Wright essentieel. Met een leeftijdsverschil van vier jaar leefden de broers Wilbur en Orville alleen voor de fascinatie van het vliegen als inspiratiebron voor hun leven, met de droom om één keer in hun leven te kunnen vliegen. In December 1903 werd ’s werelds eerste motor aangedreven vlucht werkelijkheid. De vlucht duurde was echter zeer kort Ze vlogen maar 59 seconden, maar ze konden bijna een halve kilometer vliegen. De strijd om in de lucht te komen was echter niet eenvoudig. Veel mensen hebben eerder gedaald met alleen al het opstijgen van het vliegtuig, door de grotere dichtheid tussen machine en lucht leek het lange tijd bijna onmogelijk. De eerste vlucht van gebroeders Wright werd een revolutionaire mijlpaal in de geschiedenis van de luchtvaart tot aan het vliegtuig zoals we dat nu kennen.

Het Deense deel van de luchtvaartgeschiedenis

Op 24 Oktober 1911 bereikten de gebroeders Wilbur en Orville in Noord-Carolina het meesterwerk met een vluchtduur van ruim 9 minuten.

Op 24 Oktober 1911 bereikten de gebroeders Wilbur en Orville in Noord-Carolina het meesterwerk met een vluchtduur van ruim 9 minuten.

Niet alleen de Britten en Amerikanen waren betrokken bij de luchtvaartgeschiedenis. Een Deen genaamd Jacob Ellehammer speelde een belangrijke rol in de luchtvaartgeschiedenis. Ellehammer ging in geschiedenisboeken als pionier en uitvinder. Begin 1906 maakte hij zijn eerste vluchtpoging naar Lindholm, maar het resultaat kon nog velen malen beter volgens hem. Hij wist dat hij iets drastisch moest veranderen om het ooit mogelijk te maken. Ellehammer investeerde tijd en bouwde een nieuwe motor voor zijn vliegtuig omdat hij geloofde dat de reden voor zijn mislukte pogingen te wijten was aan het gebrek aan motorvermogen. De nieuw ontwikkelde motor was 18 pk. Zo had hij een motor gebouwd die dubbel het vermogen had van het voorgaande model. In Augustus 1906 slaagde Ellehammer erin het vliegtuig te laten optrekken. Slechts een maand later kreeg hij het voor elkaar om het prototype in de lucht te houden. Tegenwoordig wordt Ellehammer beschouwd als een van de grootste Europese vluchtpioniers.

Het straalvliegtuig revolutioneerde de luchtvaartgeschiedenis

Meer dan dertig jaar zijn verstreken tussen de eerste vlucht en de bouw van het eerste straalvliegtuig. Dit was een Duits vliegtuig genaamd Heinkel. Het haalde een indrukwekkende snelheid van 650 kilometer per uur. Dit was met een duidelijke marge, het snelste vliegtuig van zijn tijd. De nieuwe straalvliegtuigen verschilden van de propellervliegtuigen die toen werden gebruikt, in termen van prestaties in de lucht waren deze aanzienlijk beter. Bovendien bereikten deze moderne vliegtuigen volledig nieuwe hoogtes, waardoor ze aantrekkelijk werden voor de luchtmacht als militair vliegtuig. Bij de verdere ontwikkeling van straaltechnologie was het mogelijk om vliegtuigen sneller te laten vliegen dan de snelheid van het geluid. Klassieke passagiersvliegtuigen halen deze snelheden niet, maar voornamelijk vliegtuigen voor militair gebruik.